Saturday, March 9, 2013

~ Cuak~

Hi & Assalamualaikum..




This week i'm quite busy with the new proposal.. Alhamdulillah, settled one things.. after this just waiting for the feedback from my  SV.. hopefully  there'll be a project progress after this.. unfortunately, "i thought the weather will be hot till evening, but there's a rain in the afternoon" (peribahasa translate..kinda cool..hehe).. well, another probs coming...





Last Friday, we (me + fiancee) went to  Alamanda for spending his BB1M at MPH & having lunch at Pizza Hut (since we're craving for fettucine carbonara which had such good offer on friday, only RM5++).. actually on previous wednesday we had already ate at Pizza Hut, but we promised each other to come back on Friday.. for your info, Pizza Hut now have a deal, everyday, there'll be selected menu (3 items offered), but you can only choose one menu per person.. save money a lot from the real price.. harus la hafal menu kat pizza selepas ni tgk yg yummy yummy & later set a day to come.. haha





back to the story, on thursday, i've got a message in FB from one of my friend, Atiyyah.. she asked me whether i've check my ESH (Elaun Sara Hidup) scholarship from MyBrain15 that i've always waited since 6 month ago i guess.. she said that some of my batch (the one that got offer letter on 12/11/12) had got the ESH already when they checked on Wednesday.. on that wednesday, i try to check (saje2 nk tgk sbnrnya before atiyyah inform that nite) tapi my atm card was rejected by the machine.. i was so positive at that time that maybe the bank system having the problem..so biarkan & malas check..  the next morning dapat msj in FB from atiyyah.. fine..menyesal x cek betul-betul..





then, on Friday, dengan penuh semangat waja siapkan proposal dari awal pagi & petangnya pegi Alamanda.. the first thing i do, went to atm machine.. i try to use the atm card at CIMB, then BIMB.. both rejected.. it said urusan x boleh jalan coz "switched' pebenda ntah.. so positive, maybe system banking tgh rosak @ down kot.. ye ye aje.. pegi pulak CIMB & Maybank area Watson.. still my card rejected.. dalam hati usah cakap la.. berdebar kemain nak tgk balance dalam bank tu tapi bila da tekan button 'balance inquiry' automatic keluar resit and kertas.. malas nak pk panjang, so we decided to eat first..da almost 4pm tapi x makan lagi.. makan dengan sangat lahap macam dinosaur ok..haha.. lepas makan, pegi atm depan pizza hut pulak.. cimb.. still the same.. hati tertanya-tanya lagi kenapa.. pastu cakap, xpela, nanti try kat atm lain.. pegi beli hadiah utk wedding kawan Mr. Ben.. bila lepas bungkus hadiah, semangat pegi kat ambank, tapi semua atm down.. menguatkan lagi sangkaan maybe seluruh Alamanda ni system x btol..haha.. fiancee pujuk bila tgk sy susah hati, cakap "nanti balik kita try kat upm pulak ek" maka hati terus riang semula..haha






lepas memborong di MPH ( tamat la sudah segala riwayat BB1M, me + him= RM500), gigih la pegi CIMB UPM.. keluar dengan semangat dari kereta, tapi masuk kereta dgn muka hampa.. still jadi macam tu.. fiancee pujuk lagi, "malam ni pergi Bank Islam kat Bangi ek" maka saya pun terpujuk lagi... haha..tepat jam 9 malam lepas Isyak, maka bergerak lah kami.. sampai kat Bank Islam Bangi, teruja balik, tapi lepas tekan button option "balance inquiry", resit keluar, kad keluar jadi macam sebelumnya..fikir logik, orang depan boleh je buat urusan, kenapa sy nak tau balance pun sampai kad rejected? why me? why me? suspect there's something wrong with my atm card or maybe my account.. xkan akaun saya kena block kot? sebab last Sunday, masa cek dekat CIMB UPM ok je.. bley je  tgk balance dalam bank tu RM7.. nampak benor miskinnya..hahahaa.. dah start CUAK da masa tu.. what's wrong?? what's wrong?? masa tu fikir satu je.. kalau BIMB matikan account saya, mean saya terpaksa buat account baru, & then kena inform balik KPT kat Putrajaya & how many months more i've to wait?? alangkan da almost 6 month menunggu ni pon da sgt sgt terseksa..seriously.. till when i've to depend on biasiswa PAMA (father + mother), afford by fiancee (tunang saya sgt murah hati..duit dia, duit saya juga..heeee), & till when saya akan bernafas dengan lega tanpa hutang + worries about money? how can i focus study with all things messed up in my mind? fullstops..





Dengan perasaan yg penuh sebak di dada, masuk kereta..fiancee diam je.. tapi dia tahu saya sedih.. cuba menahan tapi menitik juga air mata.. masa tu macam-macam fikir.. rasa nak give up pun ada.. i kept asking why why at this moment, this thing happened to me.. stress.. tertekan.. marah..sedih.. semua ada.. i'm just an ordinary human, when reach at certain point, i felt helpless.. hopeless.. etc.. seriously, rasa mcm banyak sgt dugaan.. one by one.. non stop.. sambil nangis nangis berjurai air mata mcm air terjun meluahkan rasa yg terbuku di hati pada fiancee.. dia cuba pujuk.. tapi sbb sedih sangat nonstop air mata..sampaikan x jadi makan, bungkus bawak makan kat bilik je.. mati terus selera.. plus bengkak mata.. mahu x malu kalau nak makan kat kedai.. karang org pikir ape plak.. ingat sy kena dera kot..hahaha..






sampai kat bilik, tetiba terfikir.. there's one way for me to know whether my account is still available or not.. by trying to do cash deposit.. kalau duit diterima & tertera my account bank, then it means my account still available & maybe the prob is the atm card.. so terus  bagi tau fiancee & he promised to bring me back to BIMB Bangi the next day.. macam-macam fikir & sampai tido x lena.. duk baring-baring sambil baca novel,  msg him.. tanya buat apa mcm biasa.. discuss psl plan nak pegi bank esoknya..suddenly he msg me..



Him          : Tuhan uji hambaNya mengikut kemampuan orang tersebut.. Dia tahu awak boleh tahan dengan ujian tu, sebab tu Dia uji macam tu.. Tuhan tu Maha Adil..


Me           : Saya sayang awak.. & saya tahu saya akan bahagia bersama awak..hanya awak yang  memahami saya.. trima kasih.. :'(  {menitik air mata baca msj  yg tiba -tiba masuk tu sbb sy sedar khilaf sy.. saya hilang kawalan.. saya tidak patut mempersoalkan ujian yg Allah SWT bagi.. saya tau saya kena kuat & redha..& dia telah menyedarkan saya.. saya tidak tahu mengapa tapi jauh di sudut hati saya yakin dia boleh membimbing saya ke arah yg lebih baik satu hari nanti..i think i've made right choice for choosing him.. & maybe this is the best for me..for everybody.. }



Him          :Sama2.. setiap ape yang berlaku mesti ada hikmahNya.. cuma kadang-kadang kita je yg xtau.. Ape yang Tuhan buat adalah yg terbaik untuk hambaNya.. {saya akui kata-katanya itu.. }





so today, after breakfast, pergi bank.. dalam kereta, i read slip akaun yang minta kat kerani BIMB dulu (luckily have photocopy), so tau no.account.. baca dia punya rules & regulation kot.. Ada 2 points yang buat saya lega, relief agt & tenang:


Akaun simpanan tuan/puan akan ditutup secara automatik di atas sebab-sebab berikut:


1. Baki simpanan kurang daripada RM5.00 selama 6 bulan berturut-turut. 

(selamat sbb ada RM7.00..haha.. x penah berurusan pakai Bank Islam pun..buat sbb MyBrain15 since master dulu.. :P)

2. Akaun tidak aktif selama 7 tahun. Baki akaun diserahkan kepada Jabatan Wang Tidak Dituntut





sampai je dekat bank, terus pegi cash deposit machine,taip no akaun.. ada keluar nama CIK NURUL HANIRA BINTI MAT LAZIM.. rasa lega sket.. try masukkan RM10..first time duit x terima sbb terpenyek kot..hahaha.. then, masukkan balik duit tu.. Alhamdulillah, urusan berjaya.. sgt lega sbb confirm akaun x mati lagi.. then, try again kat atm machine...nak tau 'balance enquiry' still rejected.. try nak buat 'online banking'.. still rejected.. so, we all decided nanti on Monday, pagi-pagi buta da nak terpacak depan BIMB Bangi tu.. harap-harap kad atm je problem, then, tukar je kad baru.. hope nothing serious.. & semoga segala urusan dipermudahkan.. maka sekarang saya telah kembali ceria walau ada sedikit resah memikirkan hal ini (sambil tertanya tanya duit da masuk ke blum.. harap2 daaa..InsyaAllah) so, ada sesiapa tak yg pernah mengalami masalah mcm saya ni?if ada, mohon share what i've to do.. susah jgk bila xtau kenapa jadi macam ni..






Bila masalah menimpa, saya mmg cepat panik, marah, sedih.. tapi lama-lama saya terima masalah tu & try to find the solution.. tapi ubatnya memang kena menangis dulu..haha.. saya sedar yg ini mungkin satu lagi ujian buat saya .. sebab bila Allah SWT sayang pada hamba-Nya, makin banyak ujian akan diberi.. sabar itu indah.. cuma bila masalah sebegini + lain-lain yg melanda, mmg saya xtau nak luah & share kat sape, dan hadapi macam mana..tiada teman rapat disisi macam masa master dulu..saya ada zati & ayu, kami satu rumah, maka boleh tanya pendapat or bercerita dari hati ke hati.. mmg ada kawan lab semua di sini, tapi saya tidak terlalu rapat dengan mereka.. segan nak minta tolong itu ini.. rumate baru pula weekend balik rumah & baru je berkenalan.. so, most of the time i'm all alone.. bila berada keseorangan di sini, saya akui saya agak rapuh.. maka hanya pada fiancee saya berharap..nak pergi mana-mana harapkan dia.. nak selesaikan masalah, harapkan dia.. mungkin orang lihat saya banyak bergantung pada dia.. orang ingat saya hanya mahu berkepit 24 jam dgn dia..tapi sebenarnya memang saya terpaksa bergantung pada dia.. apa option yg saya ada? saya tiada kenderaan nak pergi ke mana-mana.. bayangkan sendiri kalau duduk UPM xde kenderaan mcm mana.. hanya mereka yg pernah merasa tahu mcm mana..ada motor pun sudah bersyukur kot..






kadang-kadang rasa bersalah pada fiancee.. pada kawan-kawan fiancee.. saya takut sbb saya, kawan-kawan fiancee rasa tersisih.. saya tidak mahu mereka fikir yg fiancee terlalu mementingkan & mengutamakan saya berbanding kawan-kawan.. saya kenal fiancee saya macam mana.. dia sgt rapat dengan kawan-kawan.. saya tahu dia sayang kawan-kawan dia..malah saya juga x kisah dgn kawan-kawan fiancee.. sebab kawan dia, kawan saya juga.. malah saya lagi suka kalau dia ajak kawan-kawan dia ikut kami ke mana kami pergi.. tapi dia cakap takut kawan-kawan dia segan.. terbalik pulak..patutnya sy yg segan..haha..maybe becoz since i was a kid, i always close to boy friends than girl frends, so i'm not that shy to mix with others especially boys.. bagi saya, the more, the merrier.. sbb saya dah terbiasa kalau jalan2 beramai-ramai..enjoy ramai-ramai..sejak zaman master dah macam tu..ada geng tersendiri.. hehe..jadi bila saya seorang di sini, dah xde geng keluar ramai-ramai lagi.. saya sunyi.. :'( jujur saya akui, kalau ada kenderaan sendiri, insyaAllah boleh menyelesaikan semua masalah & hal sendiri tanpa perlu melibatkan fiancee.. kerana saya lebih suka berdikari.. even dekat Terengganu saya boleh shopping 4 jam kat Mydin sorang-sorang, driving sorang-sorang, apatah lagi bila duduk di sini yg heaven sbb banyak shopping complex..haha.. so, saya berharap sgt org akan faham keadaan kami..






saya bersyukur & beruntung ada fiancee yg tenang, sabar, & tak cepat melatah macam saya.. kadang-kadang rasa kasihan dengan fiancee.. sebab dia yang selalu jadi mangsa.. mangsa amarah saya.. mangsa lepas geram saya.. mangsa pak turut saya.. mangsa tempat saya nanges.. nak buat macam mana fiancee dia saya  ini berperangai buruk.. bukan semua orang boleh tahan.. bukan semua orang boleh faham..nasib baik beliau amat memahami saya..dan lepas setiap satu-satu dugaan yg datang, susah senang bersama, ketawa menangis bersama, saling tolong-menolong (terutama bab duit, maklum la dua-dua student lagi :P), kami hadapi semuanya bersama-sama... dia sentiasa disisi saya..dan saya rasa kami sudah semakin matang, boleh bertoleransi dan insyaAllah apa jua rintangan bila sudah berumahtangga nanti, kami akan berjaya tempuhi.. kami percaya apa jua yg berlaku ada hikmah-Nya, dan salah satu hikmah adalah ianya berjaya membuatkan hubungan kami lebih kukuh.. dah jarang bergaduh mcm mula-mula kenal dulu.. even skrg dah x pernah merajuk lama-lama (either me or him), sbb both of us akan rasa serba tidak kena..ujian telah membuatkan kami lebih matang.. honestly, since 2006 we've been with each other, he did changed a lot now.. and i think i'm falling in love with him for the 2nd time.. (^_^) dan saya harap sgt urusan kami seterusnya dipermudahkan.. InsyaAllah..





Dear Mr fiancee, 



           Thank you for everything.. Thank you for accepting me for who i am, neither bad  or good ..Thank you for always be there, right here with me.. Thank you for your endless support & courage.. & Thank you for loving me unconditionally & endlessly for almost 7 years.. Thank you.. :)





                                                                                                                                    Sincerely,
                                                                                                                              Your Mrs Fiancee









p/s: Everyday I love you..

No comments:

Post a Comment

Miss Honey © 2013 | Best Viewed with GOOGLE CHROME | Designed by ✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿