Tuesday, January 10, 2012

~No Offence.. This is the reality of life.. (^_^)~

p/s: Entry ini ditulis pada 9/1/2012


Hi & Assalamualaikum…


Saya suka bercerita pasal life.. sbb dlm life ni, mcm2 yg terjadi..mcm2 ragam yang kita jumpa.. mcm mcm adaaaa…hahaha..so, here I wanna discuss some of the situation in our daily life which might also happened to you out there.. especially terjadi pada girls laa..when people kept asking why..why..& why..well..this is the reality of life people.. no offence.. just baca ekk.. kalau like, sila like.. :)


Pernah tak korang mengalami situasi ini:



1. ‘Asyik bermekap aje..asal kuar je, wajib pakai mekap.. lepas sembahyang pon nak bermekap.. mekap je keje..siang malam pagi petang.. pakai mekap ingat cantik sangat lettewww…’



Bagi girls yang x bermekap x kesah la kan.. tapi bagi girls yang suka bermekap, menjaga penampilan diri & suka nampak cantik dan perfect x kira mana jua pergi (macam I), mesti terasa kann?? Rasa macam dah malas nak menjawab bila mulut2 puaka ni berbunyi.. tapi rasanya ni last time nak berbunyi kot.. meh nak cite.. kenapa saya pakai make-up?? Sbb nak nmpk cantik & goda lelaki?? No no no no..dulu saya x cantik & gemuk pon ade je org nak.. Kahkahkah.. sbb nak nampak glamour macam artis gitewww???oh no no no.. artis pon boley kalah..hahaha.. actually, for me, I wear it for my own satisfaction.. hobi saya adalah melukis pada wajah sendiri.. ia membuatkan saya release stress.. besides, semua wanita ada naluri ingin cantik..ya..semua wanita.. even wanita yang x pakai make up, yang x pandai pakai make up tapi suka meng ‘condemn’ mcm2 pada orang yang suka bermekap.. depa semua jeles sbb nk pakai make-up x reti..pastu org len pakai nampak cantik, tu yg duk mengutuk mcm2 tu..harharhar.. that’s the reality people.. tipu la kalo dorg yg mengutuk2 ni xnk jadi cantik kan?? Cuba try make over sekali, terus perasan jadi artisss.. :P Nway, bermekap tu bergantung atas niat masing2 la kan.. kalo kena cara x salah pon.. even Allah SWT pon sukakan benda2 yg cantek.. pakai celak pon sunnah if I’m not mistaken.. Cuma yg salah kalau cukur kening bagi nipis.. mmg xley la.. saya bermekap jgk..tp xdela nk cukur kening bagai.. kening da la x brape nak ada.. kalo cukur mcm alien la jadiknye..kihkihkih..Cuma saya nak ckp la sket kat korang2 yg suka mengutuk org bermekap ni.. ada ke orang bermekap ni menyusahkan korg?? Ada ke dorang suruh korang tlg mekap + touch up muka dorg berjam jam sampai korg lenguh lenguh?? Ada ke dorang suh korg pegang cermin time nak mekap?? Ade ke dorang tibai duit korang sbb nak beli mekap?? Ade ke diorang kacau hidup korg?? Ade ke dorang mengganggu ketenteraman korg?? Ade ke dorg suh korg galas beg mekap diorg?? Yang korang sibuk sgt yang dorang suka bermekap tu kenapa?? Ada diorang interrupt hidup korang?? ada dorg kisah korang pakai spender reben or belang2 ke x?? tudung korg matching ngan baju ke x?? Ada dorang penah complain or talking shit to korang yg sampai korg nak mengutuk ngutuk sgt tu?? kalau korang rasa korang dah cantik sgt dgn natural beauty, x pakai makeup, just go on jela.. lantak pi la kalo orang lain nak mekap pon.. orang lain nak nampak lagi cantik..so what’s the prob??? Till now, I don’t get it why people questioned about this.. especially bila saya ni jenis yang memang x pernah complain & condemn orang lain, tapi org lain sibuk2 complain or condemn diri saya.. itu anda mencari nahas namanya.. cuba laa.. sekali lagi I go through the same situation, tau la mcm mana nak meletop..kahkahkah! :P



In real life, bila saya x mekap, semua org akan tegur ckp rupa sy mcm org sakit..mcm rupa org tgh nazak agaknya..bila da mekap, orang complain lagi..ckp over la..mcm burung hantu la..mcm burung merak la..nak buat mcm mane kan???mulut org ni bukannya boley tutup.. kadang2 sampai satu tahap menyampah kat orang yang suka memerli ni rasa mcm nak sumbat kaki dlm mulut depa jaa…hahaha..tapi saya tidak sejahat itu.. hihi.. Mujurlah BF memahami kesukaan diri ini..kalo sembahyang, saya kena sembahyang awl2.. nak make up balik.. tapi dia still akan tggu.. kdg2 bila keluar makan saya amat malas mekap..slalu je kuar with natural face.. bila natural face aja, mesti dia lg suka tgk..sbb dia ckp natural face sy lg cantek..hehe.. so, biar dia sorg jela tgk yg natural..org lain tgk yg fake..haha.. :).. besides, pernah aja saya kuar g pasar x mekap..kuar area dekat2 ngan umah pon mcm tu..xdela sampai 24 jam asyik nak touch up je keje kan.. kdg2 kuar siap x mandi lagi..relax je.. kahkahkah..ini membuka aib sendiri.. -_-‘..saya ni sebenarnya suka bermekap bila mood baik..ada mood.. kiranya ikut mood & suka hati laa.. bukannya tiap2 hari pakai baju ‘vogue the vass’ & makeup cantik2.. kalau nak tahu hakikatnya, sbg seorang pelajar yg amat busy, saya pergi kuliah asyik pakai tudung sarung & cardigan yg sama je.. g online kat fakulti pon sama.. tudung tu agaknya da 40 kurun x basuh..kahkahkah.. ahhh..lantak..peduli apa..suka hati kita la kannn..hehe.. so.. makeup la berpada-pada..kalo sampai nak tido pon mekap jugak, xtau le tu..



2. ‘Eh..lainnya awak sekarang.. nape mcm makin… (sambil mengembangkan pipi)…’



Haha..yes.. perempuan ni amat sensitive bila ditegur psl berat badan tahu??kalo korg yg nak mengusha tu tanya ‘berat awk berapa kg??’ silap haribulan bley dapat penampaq sebijik..haha.. tau x ape realitinya?? Perempuan yang kurus sangat teringin nak gemuk..dan perempuan yang berisi or gemuk, sgt teringin nak kurus.. bila si kurus jumpa si gemuk, mesti si kurus cakap ‘wah, untunglah awk..badan berisi..saya nak naik berat badan walau makan gajah rimau pon x naik2 jugak’.. si gemuk pula menjawab.. ‘awak lagi untung..makan banyak x naik naik..saya ni makan 0.00001 kg sehari pon berat da naik’..masing2 jeles dgn kelebihan masing2.. hahaha.. confirm penah berlaku kan girls??hehehe.. suka sgt membandingkan berat badan ngan rakan2..sampai satu tahap boleh jadi tensi yg melampau sbb stress fikir mcm mana nak naikkan berat badan or nak turunkan berat badan..hehe



Ohh..jgn risau..ini juga berlaku kepada saya.. normal la kan bagi perempuan.. saya ni dah ramai yang tegur sbb makin berisi..keciwa dengarr..haha..bila ntah nak diet..selagi x abes study mcm ni la.. nanti la da keje..masuk la slimworld ke.. makan ubat kurus ke..ada duit mcm2 bley jadi.. nak kurus??nak gemuk?? Nak rambut straight??nak rambut kerinting?? Nak putih?? Semua boley buat…asal ada duit.. huhu.. Cuma kdg2 terasa jgk kalo kerap ditegur..tapi bila lama-lama alah bias tegal biasa la..haha..sy ni mmg jadi perhatian org eh?? Sbb ramai org perasan je bila sy kurus or gemuk.. :P



Saya ada seorang BF yang suka la kalo bab2 mengutuk ni.. tambah-tambah bila mengutuk saya..dulu2 dia penah panggil saya dugong.. sbb dia kata dugong comel.. dugong comel???.. panggil la tweety ke.. ladybird ke..baru la comel..kahkahkah.. sbnrnya die sengaja menghanjeng sy sbb sy gemuk.. Tapi paling yang x bley blah adalah kejadian pada suatu petang.. ketika pulang dari pasar.. BF tetiba ckp.. ‘syg..abg dengar kwn abg ada ckp kalo guna MUSTAJAB jadi..’..saya yang terpinga pinga bertanya.. ‘MUSTAJAB.. pebenda tu??’..BF jawab.. ‘Alaa..MUSTAJAB Nora Danish jadi model tu’.. dalam hati saya… ‘cissss.. motip ckp mcm tu nak suruh aku kurus la??’ tapi yang terkeluar dari mulut saya sambil muka tgh bengang.. ‘nape??syg gemuk?aritu ckp x kisah??’ die gelak-gelak daa.. ‘tak la..abg ckp je..syg kan nk kurus.. bukan ape..MUSTAJAB tu murah sket..’ hahaha..murah difikirnya..haishhhh.. saya agak was2 dgn produk2 yg murah..takut lambat berkesan sbnrnya.. hmmm..nanti-nantilah survey produk..tunggu duit masuk dulu.. ;)




3. ‘Asyik keluar dengan BF dia aje.. macam dia sorang je yang ada BF dalam dunia ni..’


or


‘Dia ni pentingkan BF aje.. BF la segala-galanya bagi dia…kawan-kawan tak penting..’



or

'kalau aku jumpa dia ni mesti asyik berkepit dgn BF aje..menyampah tengok..'




Pernah ke korang kena macam ni?? Or korang yg cakap kawan korang macam tu?? Hahaha.. I experienced both kot.. haha.. but I’ve reasons for all the doubts and questions… first of all, saya tiada kenderaan.. so bila mana saya diajak oleh BF untuk pergi ke mana-mana, mesti la sy ikut..kerana sy adalah seorang yg sgt suka berjalan x kira ke mana jua.. kalau dlm 1 minggu duduk di rumah sahaja, sy boleh mati akibat kebosanan..kahkahkah.. oh..ini tidak kelakar.. ini reality.. sy takkan boleh focus study kalau tidak menghirup udara segar di luar rumah.. even sehari tak keluar rumah pun ibarat mcm setahun.. :P



Seingat saya, saya adalah seorang yang amat mudah utk diajak keluar oleh rakan2..kalau x ajak, nak pergi mcm mane kan?? Takkan kita pulak nk terhegeh-hegeh nak ikut kalo orang x ajak?? Ya.. kalo kawan2 ajak saya keluar x kira la pergi mall ke, downtown ke..hatta pasar malam or pasar tani sekalipun, sy akan ikut..saya akn pergi...jarang saya menolak apabila diajak keluar oleh kawan2..kecuali apabila exam atau kesempitan wang yg teramat.. sy seorang yg amat suka bersosial bersama teman2..malah sy pernah menolak keluar dating bersama BF semata-mata mahu keluar bersama sama girlfriends saya sahaja.. saya pernah tolak dating bersama BF sebab mahu berjumpa kawan lama semasa reunion even da janji ngn BF sekalipon.. ya..kawan-kawan amat penting dlm hidup saya..jumpa pon jarang2..so bila ada peluang jumpa saya tak akan sia siakan.. so, saya tidak pernah membezakan antara kawan dgn BF sendiri.. even dalam acknowledgement thesis saya pun saya xde letak nama BF saya jauh dari nama kawan2 saya.. saya letak sebaris je.. jadi kalau anda rasa saya amat mementingkan BF sy dlm apa jua hal sekalipun dan mengabaikan kawan-kawan saya, itu adalah tidak benar sama sekali..saya bukan jenis manusia yang mementingkan BF semata-mata ok.. dia baru BF saya..bukan suami lagi.. so I can do whatever I want..hahaha..(mati la kalo BF baca, mahu kena hempuk nanti.. :P)



Kalo orang bertanya lagi.. ‘kenapa nak jugak keluar ngan BF kalau ada lesen kereta??membazir je buat lesen..pinjam jela kereta sape-sape yg ada.. pergilah sendiri driving mana mana nak pergi..’ saya pasti.. soalan ini juga pernah bermain di minda anda bukan?? Mari sini saya bagitau.. saya sangatlah tidak suka & tidak gemar meminjam barang orang lain.. contohnya, if kawan saya beli hp baru pon saya just tgk luaran..xde tekan2..sebab tak berani.. so just imagine, even nak tgk hp org lain pon x berani, apatah lagi mahu membawa kereta yg beribu riban ke tempat2 jauh…tambah2 area KL & Selangor ni.. kalau dlm area UPM or sampai MINES tu berani lagi la nk drive.. even JJ pon boleh la.. tapi kalau main area BANGI.. KAJANG..PUTRAJAYA.. x berani sgt la..sbb drive pon jarang-jarang coz xde own transport.. kalo saya ada transport sendiri, jangan harap la lekat kat umah.. bukan setakat BANGI, KAJANG or PUTRAJAYA je saya berani, mungkin satu MALAYSIA saya akan round..or balik TERENGGANU setiap hujung minggu.. hahahaha..extreme gila kann..ya.. itu tidak mustahil bagi orang yg berkepala gila seperti saya.. saya akan buat seperti itu suatu hari nanti apabila sudah berkereta kelak.. sekarang berjalan jalan seorang diri sudah banyak kali dibuat..kt hometown drive sndiri pergi tmpt yg nak pegi.. kt sini penah jalan kaki pegi pekan serdang lepak sorang2 at mcd or kfc.. penah naik bas sorang2 g mines..jln2 sorang..tgk wayang sorg2..makan sorang2.. what else?? impian sy yg x tercapai lg setakat ni nak travel alone with car to somewhere.. nak jugak accomplish benda ni before married..sbb kalo da kawen, jgn harap la suami nak bagi kannn ..huhu.. ok..back to the story..another reason saya xnak & x suka drive kereta orang adalah kerana sy harus berhati-hati yg melampau.. if anything happened masa tgh drive kereta org, pastu ter excident ke hape, x ke susah?? Sbb empunya kereta takkan boleh claim imsurans sbb yg drive dan menyebabkan kemalangan itu terjadi adalah saya..bkn tuan empunya kereta.. ini juga tjadi kalo kecurian kereta berlaku bila saya yg drive & menjaga kereta tersebut.. so akan menyusahkan tuan empunya kereta tahu???? So, kalo anda ingat yg saya ini x ada keje & sangat suka berkepit dgn BF sendiri itu adalah tidak benar sama sekali.. x hingin saya mengadap muka BF sendiri 24 jam tahu?? Dia pon mungkin bosan selalu melihat saya..hahaha.. jujur & ikhlas dari hati saya, kalau saya ada kereta sendiri, saya tidak akan menyusahkan BF kalau nak ke mana mana pon.. saya boleh pergi sendiri.. saya akan pergi ke mana mana yang saya mahu pergi sendiri.. sbb saya lebih suka berdikari & tidak bergantung pada orang lain.. kalo saya ada kereta, xdenya saya nak BF tolong jaga kereta saya..drivekan kereta utk saya.. die pon lagi suka kalau sy yg drive pastu berlagak mcm JPJ paling kerek kat sebelah..hahaha.. tapi apakan daya.. saya tiada kereta.. so harap semua org memahami situasi saya & bayangkan jika anda berada di tempat saya.. nak pergi ke mana-mana kena tunggu org offer.. sgt menyedihkan bukan?? T_T ..Dan of course lah kalo keluar dgn BF, mestilah girlfriends xnk ikut kan.. sbb xnak la kacau daun..kacau line.. begitu jugalah dengan sy kalo girlfriends lain ajak kuar dgn dia & BF.. perempuan ini memahami.. tapi saya sebenarnya lagi suka keluar beramai-ramai.. kalau keluar berdua aja sgt bosan tahu?? Pergi pon pegi makan.. beli barang.. For me, the more is the merrier.. sbb tu saya sgt suka reunion with friends.. vacation with families.. sbb saya suka suasana yang ramai, riuh rendah, gurau senda & harmoni.. x gitu korang?? Kalo ada lagi yang bertanya.. ‘ajak jela kawan2 pompuan kamu yang ada kereta pergi mana yang kau nak pergi..suruh la diorang drive..’..ini satu hal lagi.. ingat senang ke nak ckp?? Ingat x segan ke nak suruh orang ikut kehendak kita?? Orang lain pon ada life jugak.. so bayangkan jela, kalo dorang byk keje..nak study ke hape.. kita nk jalan2 cuci mata..ambil angin.. ingat dorg nak ke ikut kehendak kita?? Len la kalo dia cakap dulu nak pergi mana-mana, ajak pegi sama-sama, mmg laju la ikut kan... Tanya la diri sendiri.. suka ke apabila kita disuruh buat sesuatu oleh orang lain?? masa kecik2 mak mintak pegi kedai beli barang pon malas.. ni nak ikut ckp kawan?? For me, dalam certain hal like shopping ke… I prefer to do it with my girlfrens.. sbb boley shopping lama2.. bley belek barang lama2.. round 100 kali pastu last last pilih barang yang jumpa first time pun xpe.. xde pon org nak membebel..sbb pompuan ni sama sama kaki shopping..kalo nak pilih baju pon bley mintak pendapat.. bawak lelaki leceh sket la.. mesti nak kena pilih barang dgn tergesa-gesa.. tambah2 bila nak beli girls’ stuff.. bila dia bosan, mula la bad mood.. mulut membebel bebel atau mungkin mereka menggeleng-gelengkan kepala.. sgt tidak best tahu??



Dalam 2 minggu ini, last week & today BF banyak ajak kuar teman dia pergi settle borang Yayasan Terengganu, MyBrain15 & JPA.. tahu sendirilah kan bila lelaki handle benda2 mcm ini.. sangat tidak reti.. nak jugak minta panduan sbb I already have the experienced handling the forms for MyBrain15 tu..besides, dia xde kawan2 yang ambil master sama-sama dgn dia..he’s the only one in the his batch yg further study..duk kat bilik pon sorang-sorang.. kawan pulak ngan junior junior.. kasihan bukan?? Hehe.. so mmg die xde geng & terpaksa harapkan sy utk tolong dia.. just imagine..start hari selasa lepas, pagi2 buta da pergi LHDN atas stesen bas kajang & kena matikan setem for 7 borang.. da burn RM70 disitu.. pastu pergi ke Jabatan Pendaftaran Negara..baru pukul 10.45am, tapi no. da 850++ sedangkan kat kaunter no. baru 300++..gila lama nak tunggu..then kitorg decide pergi cari pesuruhjaya sumpah dulu..pergi la berjalan kaki ke istana kehakiman..tempat tu sgt gorgeous ok..pastu byk plak procedure kena turun naik lif..bayar dulu kat tingkat 3.. turun balik tingkat 2.. time nak balik tu bley plak tjumpa Karpal Singh baru kuar toilet..haha.. then pergi JPA pulak hantar borang..makan.. pastu dlm kul 3 balik dulu sbb ada appointment ngn supervisor.. hari rabu saya busy settlekan thesis.. terpaksa mintak tlg dia sbb saya punya laptop adalah mini & nak burn cd of coz lah xley..celah mana pulak nak burn kan.. alhamdulillah thesis semua da settle.. pastu bley pulak nak exam open laptop, laptop wat hal..microsft office, excel.. semua xley bukak.. x ke haru?? Kena mintak tolong BF lagi.. terpaksa pinjam laptop dia utk exam & wat latihan.. hari khamis kul 8.00am da turun pegi JPN balik.. mujur x ramai orang..terus buat IC.. dah buat IC tu, time nak balik, terkena la pulak saman parking merata oleh Perbadanan Putrajaya.. RM50 pulak melayang sia-sia..sungguh banyak dugaan..huhu.. lepas tu pegi klinik kesihatan UPM.. teman BF wat medical check up..saya book appointment utk scaling & polishing my teeth.. da lama x wat treatment..last treatment form 2 kot.. hahaha..bapak lama kan.. Ari Jumaat petang baru la boleh ambil IC baru.. wink2!! Da boley berlagak sbb ada IC yang cantik..hahahaha..terjumpa pulak Wardina Safiyyah..serious dia cantek sgt..nanti buat entry khas..tehehee.. sabtu exam.. malam pergi test beli buku guna kupon kat MPH Alamanda.. sambil cari brg keperluan yg da abes.. shampoo+ wet tissue to remove makeup.. ahad byk lepak kat umah.. rehat-rehat..kuar pon sbb dipaksa jadi peneman makan oleh BF.. sbb dia ditinggalkan kawan2..kawan2 beliau makan awl pada hari tersebut & saya pulangkan laptop beliau sbb 10/1/12 beliau ada proposal presentation.. & today (9/1/12) dalam kul 12 lebey kena anta dua sampul surat besar pos laju for yayasan trg & mybrain.. anta offer letter kat bendahari UPM lagi..pastu makan.. pastu balik.. saya sambung study kat library fakulti since 2 pm sampai la 5pm..paginya da pegi dari 9am till 12pm..balik pon sbb da tersengguk sengguk..haha..tapi manage to study 2 chapter je..sgt malas & xde mood okay… :P.. so, as conclusion, kalo korang, korang nak ke pergi settle semua benda sendiri & sorang-sorang?? Mesti nak berteman kan??



4. ‘Asyik bercerita pasal BF dia aje.. bosan aku dengar!’



Kadang-kadang kita tak sedar sebenarnya kita banyak bercerita.. dah bila duk ramai2 asyik bercerita, kita pon saing la bercerita..hahaha..biasanya saya takkan mulakan bercerita pasal BF..kecuali apabila org tanya..or orang lain yg start bercerita psl BF dahulu.. Cuma kalau anda rasa sy melampau-lampau bercerita, silalah tegur saya.. saya tak kisah.. sapa lagi nak tegur kalau bukan kawan kan?? & bila saya bercerita, xde langsung niat di hati untuk riak, berbangga, meninggi diri & whatsoever.. kadang-kadang org yg mendengar suka menyalah ertikan apa yg kita sampaikan..walhal niat kita lain..tapi die fikir lain..biasalah manusia..suka fikir buruk-buruk pasal org lain sahaja kan?? Tapi tidak cermin diri sendiri dahulu.. so para pendengar sekalian..jgnlah jadi negative.. be positive.. be supportive.. moh la kita sama-sama muhasabah diri.. J p/s: kecuali kalau blog..ya..saya prefer utk sampaikan isi hati & apa yg sy rasa melalui blog.. it’s my online diary..so I can do whatever I want..i can say whatever I want.. I can expressed whatever I want.. kalau korang bosan & tak mau baca, janganlah baca.. I didn’t force you to read those posts..hahaha.. :P



Moral of the story, jangan suka mengutuk orang.. don’t judge a book by its cover.. don’t judge somebody from what u see, feel, or heard only.. look at the other perspective and think positive ok?? Sebelum buat apa-apa penilaian menggunakan akal fikiran sendiri, baik kita dengar penjelasan dari mulut empunya badan sendiri.. kalau buat tuduhan melulu, buat dosa kering sahaja nanti.. ini adalah peringatan utk diri sy sendiri.. bkn spt kes di atas sahaja.. banyak lagi kes lain dlm hidup kita ni kalau nak cite & wat contoh..maybe next time sambung.. just wanna share my thoughts with all of u..



So that’s all for now guys.. adios amigos.. (^_^)

No comments:

Post a Comment

Miss Honey © 2013 | Best Viewed with GOOGLE CHROME | Designed by ✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿