Tuesday, January 31, 2012

~Rintihan hati.. :')~


Hi & Assalamualaikum..




Rasa macam baru je sambut tahun baru 2012..today da 1 February y'all.. realize tak?? OMG..cepatnye masa berlalu.. * still can't believe* haha




so what i'm up to now?? sekarang masih berada di Pekan, Pahang.. working with my aunt maybe till 15/2/2012 paling lewat.. coz i need to settle my own probs..which is finding the real career for the rest of my life.. settle about the rented house while study dulu.. settle pasal surat senat for job application.. & so on.. so, what i've been doing all this while??for 2 days now? i'm busy working at the canteen.. serve foods to the students..teachers..




you know what.. actually i love to observe everything that happened around me.. i love to see what come's up in front of me.. & then i'll analyze what i've seen.. seeing people & seeing everything different in my daily life had taught me a lot about how i view life.. what a life is..my perspective of life.. coz what happened around me will inspired me in life.. it taught me to be thinkful.. thankful.. & grateful.. & i'll learn from it so that i can be someone better in the future..




lately, i always feel like betapa malangnya saya dalam hidup ni.. banyak sgt dugaan yg kdg2 rasa x tertanggung.. terutama masalah yg melibatkan soal hati & perasaan.. betapa susahnya hidup yg saya perlu tempuh sebelum saya dapat apa yg saya mahukan...hajatkan.. & cita-citakan.. saya selalu fikir kenapa saya tak dilahirkan dalam keluarga yg senang & berharta..agar apa yg sy impikan senang tercapai.. tidak bersyukurnya saya bukan??




tapi kejadian 2-3 hari ni telah membuka mata saya..jiwa saya.. betapa tidak bersyukurnya saya dgn nikmat yang telah diberi.. saya merasakan hidup saya la yg amat susah.. sedangkan ramai lagi org yg susah daripada saya..yang berusaha dan bekerja keras setiap hari bagi mencari sesuap nasi.. the story that i'm going to tell all of u after this is a true story.. bekerja dgn Ateh saya memberikan saya peluang utk mengenali mereka yg amat berbeza latar belakang dgn saya.. para pekerja ateh semuanya bkn org senang.. melihatkan mereka semua bertungkus lumus kerja utk mencari sesuap nasi & memberi makanan kpd anak2 amat menyentuh hati & jiwa saya.. kerja penat..tapi pendapatan rendah je.. RM600-RM700 a month.. i wonder how they survived..with anak2.. dgn ahli keluarga yang ramai lagi.. ada pekerja yg tggal anak kat kemboja & Indon dtg Malaysia cari kerja.. sdgkan kami family yg berpendapatan RM5k pon x pernah cukup.. sedih sgt.. mereka hidup susah... sy kasihankan mereka..ada juga yang da berumur baya-baya nenek kita yang sepatutnya berehat sahaja kat rumah, tapi still keje to earn money.. can u imagine that??





yang di atas satu peristiwa.. tapi paling meruntun hati saya pabila melihat student pendidikan khas yang kat skolah tu especially when it comes to recess times.. mungkin 2-3 hari ini jiwa saya agak sensitif.. mudah tersentuh..mudah mahu menangis.. mereka dilahirkan istimewa.. kalau orang jahat nk tipu or mempergunakan mereka, mmg mudah je.. melihat mereka bergelak ketawa & bergurau senda sesama rakan membuatkan saya tersenyum & tertawa sendiri.. walau mereka begitu, mereka juga tahu mcm mana nk bergurau...membuatkan org lain tertawa & bahagia.. memandangkan pelajar khas ni perlukan bantuan, ramai jgk la parent dorg yg teman dari pagi belajar sampai la balik sekolah.. masa makan tu, parent dorg tlg beli mkanan..tgk ank makan.. kalo ada yg tertumpah kat pipi, parent dorang lap pipi..how touched i am.. from their dressing i know they are poor people..org susah.. dapat anak istimewa.. teman anak dr pagi sampai ptg kat sekolah.. ya Allah.. besarnya pengorbanan dorg.. dorg hidup susah pon hepi je.. x penah complain..senyum je.. sedangkan saya?? makan pakai cukup.. da la suka membazir.. kdg2 beli benda2 yang x berfaedah.. T_T.. how i wish i have plenty of money to help those unfortunate people..tetiba saya teringin utk menyertai misi sukarelawan..or stuff like that.. dulu pernah terdetik di hati..dan skrg berdetik lagi..terasa ingin membantu especially mereka yg berada di zon perang... somalia.. etc..






Hati saya merintih.. Naluri hati saya berkata.. saya mahu berubah.. saya perlu berubah..saya perlu mengubah diri saya.. saya tidak mahu menjadi manusia yang tidak bersyukur dgn nikmat yang diberi.. yang lalai & alpa.. yang terus berbuat dosa.. saya mahu menjadi seorang muslimah yang sejati.. yang suci hatinya..yang luhur peribadinya.. ya Allah.. Berikanlah aku petunjuk-Mu..kurniakanlah aku hidayah-Mu.. sesungguhnya aku berasa amat hina disisi-Mu Ya Allah.. Ampunkan dosa-dosaku..Murahkanlah rezeki ku ya Allah.. Aminnn :'(




" Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri'" (Surah Ar-Ra'd, ayat 11)..

No comments:

Post a Comment

Miss Honey © 2013 | Best Viewed with GOOGLE CHROME | Designed by ✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿