Saturday, November 9, 2013

~Ujian~

Hi & Assalamualaikum..





~Dalam hidup ini, sering saja manusia diuji. Ujian Allah itu ada berbagai bentuk. Ujian kemewahan. Ujian kemiskinan. Ujian percintaan. Ujian dlm persahabatan. Ujian dlm perkahwinan. Ujian kesihatan. Dalam kesemua ujian, seringkali diri ini diuji Allah ujian kesihatan & ujian persahabatan. Namun, seringkali juga mentarbiyah diri bahawasanya, setiap sakit & penyakit yg diberi Allah itu satu ujianNya kerana sakit itu penghapus dosa. Semua insan punya kesilapan & kekhilafan diri. Tarbiyah lagi diri, mungkin sudah takdir ilahi, diri ini harus melalui segalanya seorang diri. Manusia yg sering diberi ujian, itu tandanya Allah ambil peduli, Allah menyayangi. Allah lebih mengetahui, mungkin ada hikmah yang tersembunyi..Bertabahlah hati.~





~Don't put your dependence on the love of husband, especially for newly wed, kids, parents, relatives, lovers, etc.. Don't put your dependence on any of those things. Don't put your hope in any of those things. Don't let your happiness or sadness by *defined* by those things. Sure they will make you happy and sad sometimes, but don't let them define your happiness and sadness. Don't let your life revolve around any of those things. Only let your life revolve around Allah. And realize that all of those things are temporary and imperfect by their very nature. Only Allah is not temporary. Only Allah is perfect. Increase your focus on Allah through increased thikr (salah, quran, duaa, athkar) and it will automatically decrease your focus on dunya-Yasmin Mogahed~









Did you know that sometimes heartbreak happens just to push you to Allah SWT?Consider a heart break a blessing from Allah. A way of letting you realize He saved you from the wrong one.. Sometimes you have to let go of something precious in order to get something priceless.. Going back to the Deen & Allah SWT after you have sinned is indeed the most priceless thing.. 









~I tell you to keep going, not because it's easy. Not because it doesn't hurt. I tell you to keep going because there's no other way. To stop is to die. Life is in motion. In growth. In change. Life is in seeking and in finding. Life is in redemption. Each moment is a new birth. A new chance to come back, to get it right. A new chance to make it better.- Yasmin Mogahed~








p/s: Ya.. Aku seorang hamba Allah SWT yang sedang diuji.. dan ujian aku lebih kepada Ujian Perasaan.. I did fall in love.. I did believe.. I did hope.. but i've been dissappointed by the one that i love the most.. I've been betrayed by the one i trust the most.. I've been fooled and i don't even notice about it until Allah SWT show me the truth.. & till now, i'm still in trauma.. that last word.. always kept repeating in my mind.. Ketakutan aku adalah terlalu menyayangi, mencintai, mempercayai dan berharap pada orang yang salah.. sebab itu,aku nekad.. hanya akan memberikan sepenuh hati ini hanya pada yg berhak..pada dia yang bergelar suamiku selepas ijab & kabul.. selagi belum terlafaz perkataan itu, aku tidak akan meletak sepenuh harapan.. sebab aku pernah merasai berkali-kali kekecewaan itu.. mana tahu Allah SWT mahu menguji lagi.. hidup ini unexpected.. Aku harus bersedia menghadapi kemungkinan-kemungkinan yang bakal mendatang. sebab itu, aku jauhkan diri dari perasaan yang melalaikan.. sebab iu, aku menjauhi segala maksiat.. sebab itu, aku sedang cuba sedaya upaya menjadi manusia yang lebih baik berbanding diri aku yg dahulu..Aku bukan manusia yang sempurna.. Aku seorang pendosa.. tapi Allah SWT itu Maha Kuasa.. Dia sedarkan aku.. dengan satu kesakitan yang maha dahsyat itu.. that hurts, even  10 years.. 20 years.. 30 years.. hatta 50 tahun pun belum tentu akan sembuh.. selagi hayat dikandung badan, aku akan ingat sampai bila-bila.. sampai mati.. Aku sedar, setiap manusia itu, ujiannya tidak sama.. macam mana kita mengharungi ujian tu, macam mana kita hadapi ujian tu, itu yg paling penting.. Have faith in Allah SWT.. He knows everything.. Yakinlah Allah SWT mendengar rintihan kamu.. walau tak pernah terluah di mulut, hanya kata-kata yg terluah di dalam hati..Hanya yang melalui yang merasa..Yakinlah doa-doa orang yang dikhianati & teraniaya itu akan dimakbulkan Tuhan suatu hari nanti.. Dan yakinlah bahawa Allah SWT itu sebaik-baik perancang..Aku seharusnya bersyukur.. dengan kesakitan ini aku mula utk membuka pintu mata & hati.. Aku lihat apa yang tak pernah terlihat sebelum ini.. Aku merasa apa yang tidak pernah aku rasakan sebelum ini.. paling penting, Aku mendapat pengajaran yang sangat bermakna.. Aku belajar utk bangun semula setelah jatuh tersungkur.. Aku belajar menerima takdir & melepaskan sesuatu.. Aku sedar.. dalam hidup ini, tiada satu pun yang kekal abadi kecuali Allah SWT.. Aku fahami apa jua boleh berlaku dengan izin Allah SWT.. and the most important thing is that, i learned that happiness is actually being content with what you have in this life.. Terima Kasih Allah SWT.. Alhamdulillah for everything.. (^_^)







No comments:

Post a Comment

Miss Honey © 2013 | Best Viewed with GOOGLE CHROME | Designed by ✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿